Ju-Jitsu
Historia Ju-Jitsu
Ju-Jitsu to tradycyjna japońska sztuka walki, której początki datuje się na ok. 772 rok p.n.e., znana na przestrzeni wieków pod wieloma nazwami: kumi-uchi, kogusoku, yawara, wa-jitsu, torite, aiki-jitsu, tai-jitsu.
Termin "ju-jitsu" tłumaczy się jako "łagodną sztukę", "sztukę łagodności", "sztukę giętkości", albo "łagodną misterną sztukę walki", co wynika z prostej interpretacji znaków, wchodzących w skład tegoż pojęcia ("ju" - łagodny, umiarkowany, rozsądny, przemyślany, subtelny, ustępujący, zręczny, elastyczny, giętki, miękki; "jitsu" natomiast to sztuka, technika, sposób, środek, metoda z długą tradycją oraz zręczność i umiejętność). Poniżej przedstawiono ideogram, czyli graficzny zapis pojęcia ju-jitsu.

Ju-Jutsu w najszerszym rozumieniu to metoda walki wręcz bez broni lub z użyciem małego oręża, stosowana w obronie jak i w ataku (kontrataku) w starciu z jednym bądź kilkoma nieuzbrojonymi lub uzbrojonymi przeciwnikami, zakorzeniona w wielu historycznych tradycjach (definicja za: Serge Mol, Japońskie sztuki walki. Przewodnik po koryu jujitsu). Wielu teoretyków i praktyków sztuki wierzy, że ju-jitsu jest "matką" wszystkich japońskich sztuk walki.
Historia ju-jitsu liczy sobie już bez mała dwa tysiące lat i nie jest tak prosta jak historia innych sztuk walki. Istnieje wiele teorii i legend, które starają się wyjaśnić źródła, pochodzenie i narodziny ju-jitsu. Dowodów autentycznych nie ma, ale pewne jest, że wśród badaczy wykształciło się kilka sposobów podejścia do tego tematu. Jedni utrzymują, że praformy ju-jitsu powstały w starożytnych Chinach - kolebce kultury Dalekiego Wschodu, inni wierzą w czysto japońskie praźródła sztuki.
Z całą pewnością można jednak powiedzieć, że ju-jitsu powstało w czasie formowania się kasty samurajów i ciągle rozwijane służyło jako jedna z metod służąca pokonaniu i wyeliminowaniu przeciwnika. Według tradycji, jeśli wszystko inne zawiodło, samuraj powinien walczyć wręcz. Wojownik walczył w zbroi, tak więc walka wręcz w praktyce wyglądała nieco mechanicznie. Kiedy zrzucony z siodła jeździec pozbawiony został broni, mógł wytrącić z równowagi swojego przeciwnika i asekurować się, zakładając blok lub dźwignię. Dawało mu to dość czasu na wyciągnięcie krótkiego noża i wbicie go w szczelinę zbroi, tak by dosięgnąć witalnego punktu. Praktyczne walka wręcz oznaczała techniczną konfrontację w tej fazie starcia, gdy szermierka przeradza się w chaotyczną szarpaninę i zdobycie choćby minimalnej przewagi umożliwia skuteczne wykorzystanie posiadanej broni. W tłoku i ścisku pola bitwy zakleszczenie w zwarciu oznaczało bezbronność wobec kolejnego przeciwnika. Szybkie uwolnienie się od rywala przez rozerwanie jego uchwytu, wymanewrowanie czy powalenie, zwiększało szanse przeżycia. Umiejętność bolesnego obezwładnienia i przytrzymania, a także skrępowania, były kolejnymi przydatnymi zręcznościami. Ju-Jitsu było taką samą bronią samuraja jak miecz. Od wczesnych lat życia ćwiczono wojowników w technikach zakładania dźwigni na ręce i łamania kości. Każdy samuraj trenował najróżniejsze rzuty i chwyty. Na specjalnych schematach zaznaczano witalne punkty ludzkiego ciała i opisywano technikę zabijania jednym uderzeniem. Wykres ten stale uzupełniano, a jego prawdziwość testowano na skazańcach.
Poza polem bitwy różnego rodzaju formy "siłowania się" stanowiły zarówno element religijnej celebry, jak i wychowania fizycznego młodzieży, a także treningu technicznego i kondycyjnego dla dorosłych i starszych.
Z chwilą zjednoczenia Japonii na początku XVII wieku gdy zakończyły się wojny domowe a wrogów zewnętrznych nie było, klasyczne bronie ówczesnego pola bitwy przestały mieć większe znaczenie. Jednocześnie zamrożono strukturę i stratyfikację społeczną - wojownik musiał pozostać wojownikiem, kultywując umiejętności żołnierskie bez możliwości realnego udziału w walkach. Wśród kultywowanych broni na pierwsze miejsce wysunęła się broń bardziej osobista niż polowa - m.in. lekka, ostra szabla, zwana z japońska kataną. Wzrosło znaczenie różnych systemów walki bez broni. Przydano im nazwę ju-jitsu, co luźno tłumaczono wtedy jako przemyślną, zręczną sztukę, "miękką" - w opozycji do "twardej, ostrej roboty" bronią.
Ju-Jitsu rozwijało się w wielu powstających i niejednokrotnie różnych stylowo szkołach zwanych "ryu" (w XIX wieku doliczono się bez mała 700 różnych odmian sztuki). W czasach względnego spokoju i odprężenia od wojen kładło się w nich szczególny nacisk na pokonanie przeciwnika, ale na drodze unieszkodliwienia go, a nie jak wieki wcześniej - zabicia. Uczyło się także samoobrony, umiejętności rozwiązywania sporów, a także z biegiem czasu przekazywało wskazówki i myśli filozoficzne (silne wpływy konfucjanizmu, buddyzmu zen oraz shintoizmu). Większy nacisk kładziono na techniki walki przydatne w pokojowych czasach, czasami sprowadzone wyłącznie do obrony. Naczelnym hasłem stało się: "ustąp, aby zwyciężyć" ("ju yoku sei go" - "miękkie dobrze włada twardym"). Tę koncepcję, zapoczątkowaną prawdopodobnie przez japońskiego myśliciela i lekarza Akayamę Shirobei Yoshitoki z Nagasaki, zaczęto forsować szczególnie w okresie Meiji, kiedy to próbowano przekształcić ju-jitsu w pewną odmianę "wychowania fizycznego".
Schyłek XIX wieku niesie Japonii epokę gwałtownych zmian. Kończy się czas izolacji. Z okresem modernizacji Japonii i otwarcia na świat wiążą się narodziny systemu judo.
Dzięki pracy i działalności prof. Jigoro Kano (mistrza i reformatora ju-jitsu oraz twórcy nowego systemu judo i szkoły Kodokan) w owych czasach pojawiła się coraz to większa tendencja usportowienia wielu dalekowschodnich sztuk walki. Tradycyjne ju-jitsu nie zginęło jednak, zostało gruntownie zreformowane i przystosowane do nowych czasów i nowych potrzeb społeczeństwa. Ukierunkowane zostało głównie na fizyczne, ale także psychiczne oraz duchowe, wewnętrzne i etyczne doskonalenie swoich adeptów.
Otwarcie Japonii na świat oprócz zmian wewnętrznych, pozwoliło także na transmisję kultury japońskiej, a w tym i sztuk walki, na cały świat. Już od ponad pięciuset lat, czyli od chwili, kiedy Zachód zaczął stykać się z kulturą Japonii, da się odczuć pewien podziw dla waleczności i rycerskiego kunsztu japońskich wojowników. Ale dopiero na przełomie XIX i XX wieku w Europie i Ameryce zaczęto ćwiczyć japońskie sztuki walki, a ju-jitsu, judo, karate i aikido były pierwszymi systemami, które dotarły na Zachód.
Sztuki te pojawiły się także w Polsce. Ju-Jitsu było bodaj najwcześniej poznaną i uprawianą sztuką walki w Polsce. Początki obecności ju-jitsu w kraju datuje się na pierwsze lata XX wieku, na które przypadł proces największego rozprzestrzeniania się na tereny Europy i innych zakątków świata różnorakich sztuk i stylów walki pochodzących z Dalekiego Wschodu. Mówi się, że ju-jitsu na ziemiach polskich pojawiło się około roku 1908, natomiast okres międzywojenny stanowił szczególny moment jego rozwoju. Początkowo ju-jitsu było nauczane jedynie w zamkniętych dla ogółu społeczeństwa instytucjach, jak wojsko czy milicja i traktowane jako typowo utylitarny system, potrzebny do zaprowadzania porządku, obrony osobistej w przypadku zagrożenia zdrowia czy życia. Dzięki potrzebom jakie przejawiało wojsko oraz milicja, ju-jitsu stało się obok boksu, zapasów, szermierki i innych sposobów walki z użyciem broni - podstawowym elementem wyszkolenia sprawnościowego. W owym czasie ju-jitsu było uważane za pewnego rodzaju gimnastykę, której zadaniem było wypracowanie zachowań obronnych, przy równoczesnym propagowaniu wartości filozoficzno-moralnych.
Lata 80-te i 90-te XX wieku były przełomowe dla rozwoju ju-jitsu i innych sztuk walki w Polsce. Doszło do swoistego wybuchu mody na sztuki walki, zwłaszcza dzięki pojawieniu się na rynku filmów i wielu opracowań na temat sztuk walki oraz prawdziwego idola z krwi i kości - Bruce'a Lee. To wtedy powstawało najwięcej nowych klubów i organizacji, a sztuki walki przestały być kojarzone jedynie z technikami interwencyjnymi i porządkowymi stosowanymi przez służby mundurowe, wkroczyły na "podwórko", zaczęły być ogólnie dostępne dla wszystkich chętnych - bez względu na choćby płeć czy wiek.
Obecnie w Polsce istnieje kilkanaście organizacji ju-jitsu, zwanych związkami, akademiami czy federacjami, zrzeszających mniejsze jednostki - kluby i sekcje. Do najbardziej znanych i zasłużonych na polu rozwoju i propagacji sztuki należą: Polska Federacja Dalekowschodnich Sztuk i Sportów Walki z siedzibą w Warszawie (zrzeszająca ponad 25 związków różnych stylów japońskich, chińskich, koreańskich, wietnamskich, filipińskich i innych), Międzynarodowa Federacja Sztuk Walki - IMAF Polska (z siedzibą w Inowrocławiu), Polski Związek Ju-Jitsu (z siedzibą w Katowicach), Polska Akademia Ju-Jitsu (z siedzibą w Zielonej Górze).
Charakterystyka Ju-Jitsu
Amerykański mistrz George Kirby stwierdza, iż ju-jitsu można uznawać w kategoriach "prasztuki" - sztuki z której rozwinęły się inne sztuki, sporty oraz systemy walki. Ju-Jitsu jest nie tylko prasztuką, jest także kombinacją wielu popularniejszych współcześnie sztuk walki. Ju-Jitsu składa się z kombinacji technik, które zostały podzielone pomiędzy różne sztuki, i tak ogólnikowo: rzuty i dźwignie to domena judo, uderzenia i kopnięcia - karate, wykorzystywanie siły i impetu przeciwnika to podstawa aikido. W ju-jitsu występuje około 30-50 podstawowych technik. Tym co czyni tę sztukę tak złożoną i nieomal nieskończoną, to kombinacje i warianty tych podstawowych technik. Ju-Jitsu jest systemem walki o specyficznej, osobliwej, niezwykle bogatej i złożonej, a niekiedy skomplikowanej technice (strukturze ruchów). Wykorzystuje się w tej walce bowiem, łącząc w cały system - wiele różnorodnych elementów ruchu. Z opanowaniem ju-jitsu wiąże się zatem przyswojenie technik rzutów, obaleń, dźwigni, duszeń, ciosów i ucisków w miejsca wrażliwe na ciele, padów i przewrotów, uników, bloków, postaw, kroków, poruszania się, obrotów ciała itp.
W skład ogólno pojętej struktury technicznej ju-jitsu wchodzą też techniki z zakresu "kobudo", tj. umiejętność posługiwania się tradycyjnym orężem japońskim, m.in. bo - długi kij, bokken - drewniany miecz, sai - sztylet, tonfa i nunchaku.
Ju-Jitsu nie jest popisem samej siły mięśni. W rzeczywistości nie odgrywa ona najważniejszej roli. Sztuka ta kładzie nacisk na zachowanie równowagi, umiejętność założenia dźwigni i utrzymanie odpowiedniej szybkości zwiększającej skuteczność ruchów. Dopiero potem wykorzystuje się siłę, by zyskać przewagę. W technikach ju-jitsu dąży się do wyeliminowania znaczenia wagi, wzrostu, sylwetki i zasięgu ramion adepta, by uczynić tę sztukę popularną i dostępną także dla dzieci i kobiet.
Ju-Jitsu to nie tylko dosłowne techniki walki wręcz (zwane "zewnętrznymi"), ale także tzw. techniki "wewnętrzne". Celem ju-jitsu nie jest bowiem tylko mistrzostwo ruchu (czy techniki) ale także (a może przede wszystkim) doskonałość w sferze duchowej i umysłowej. Każdy trening ju-jitsu powinien przebiegać w warunkach dużej koncentracji uwagi i umysłu, z zastosowaniem medytacji, technik oddechowych i koncentrująco-relaksujących, ćwiczeń rozwijających wewnętrzną siłę duchową zwaną ki (albo chi). Ju-Jitsu jest więc także formą relaksacji.
Ju-Jitsu to także skodyfikowany system etyczny składający się pokrótce z następujących punktów:
Zasady Ju-Jitsu
1.Jak najbardziej efektywne współdziałanie ciała i umysłu
2.Ustąp, aby zwyciężyć
3.Maksimum skuteczności przy minimum wysiłku
4.Przez czynienie sobie dobra nawzajem - do dobra ogólnego.
1.Jak najbardziej efektywne współdziałanie ciała i umysłu
2.Ustąp, aby zwyciężyć
3.Maksimum skuteczności przy minimum wysiłku
4.Przez czynienie sobie dobra nawzajem - do dobra ogólnego.
Maksymy Ju-Jitsu
1.Czystość
2.Pilność
3.Uprzejmość.
1.Czystość
2.Pilność
3.Uprzejmość.
Poza tym etykę ju-jitsu buduje szacunek do ceremonii, sali, w której zgłębia się tajniki sztuki (dojo) oraz do osób prowadzących zajęcia, znajomość "swego miejsca w szeregu" każdego z uczestników, tj. przywiązanie do tradycyjnej gradacji stopni i hierarchicznej struktury w klubie czy większych organizacjach (relacja: uczeń - nauczyciel albo szerzej: kohai - sempai - sensei - soke etc.)
Na koniec rozważań o ju-jitsu trzeba powiedzieć, że współcześnie sztuka ta nieprzerwanie się rozwija. Kierunki jego rozwoju można podzielić na trzy podstawowe nurty:
1. Nurt tradycyjny - systemy będące kontynuacją tradycji, unowocześniane z myślą o zwiększeniu stopnia ich doskonałości, będące także formą oryginalnej działalności twórczej
2. Nurt sportowy - systemy rozwijane i przystosowywane dla potrzeb nowoczesnej rywalizacji sportowej
3. Nurt utylitarny - systemy tworzone na zapotrzebowanie organizacji społecznych, głównie sił zbrojnych, służb porządkowych - policji oraz agencji ochrony osób i mienia bądź specyficznych grup - np. kobiet i dzieci;
2. Nurt sportowy - systemy rozwijane i przystosowywane dla potrzeb nowoczesnej rywalizacji sportowej
3. Nurt utylitarny - systemy tworzone na zapotrzebowanie organizacji społecznych, głównie sił zbrojnych, służb porządkowych - policji oraz agencji ochrony osób i mienia bądź specyficznych grup - np. kobiet i dzieci;
Na poniższym rysunku podjąłem próbę uchwycenia głównych nurtów ju-jitsu i ich wpływu na inne systemy, sztuki czy sporty walki.

Autor: sensei Adam Borkowski (3 DAN Ju-Jitsu), Samuraj Konin
Literatura:
- Wojciech J. Cynarski, Sztuki walki budo w kulturze Zachodu, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej 2000
- George Kirby, Ju Jitsu. Podstawowe techniki łagodnej sztuki, tłum. Andrzej Sarnecki, Warszawa: Wyd. Budo-Sport 1994
- Krzysztof Kondratowicz, Jiu-Jitsu - Sztuka walki obronnej, Warszawa: Wydawnictwo Czasopisma Wojskowe 1991
- Jerzy Miłkowski, Encyklopedia sztuk walki, Toruń: Algo 2008
- Inazo Nitobe, Bushido - dusza Japonii. Wykład o sposobie myślenia Japończyków, tłum. Witold Nowakowski, Bydgoszcz: Diamond Books 2001
- Janusz Pawluk, Saga o budo. Wschodnie sztuki walki, Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie 1991
- Konrad Raczkowski, Sztuka walki i samoobrony w aspekcie historycznym, prawnym i psychologicznym, Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o. 2008
- Mol Serge, Japońskie sztuki walki. Przewodnik po koryu jujutsu, tłum. Witold Nowakowski, Bydgoszcz: Diamond Books 2001
- Waldemar Sikorski, Stanisław Tokarski, Budo. Japońskie sztuki walki, Szczecin: Wydawnictwo Glob 1988
- Stanisław Tokarski, Sztuki walki. Ruchowe formy ekspresji filozofii Wschodu, Szczecin: Wydawnictwo Glob 1989
Ju Jitsu w IMAF Europe
Wśród wielu dalekowschodnich sztuk walki praktykowanych w IMAF Europe Ju Jitsu zajmuje ważne miejsce. W poszczególnych państwach praktykowane są liczne odmiany tej sztuki, w tym Nihon Ju-Jutsu, Gendai Ju-Jutsu (Modern Ju-Jutsu), Tai Jutsu, Taiho Jutsu czy wreszcie samoobrona i techniki interwencji, będące specjalistycznym systemem opartym o tą starojapońską sztukę walki.
Niezależnie od występującej w tym względzie różnorodności, różnic w nauczaniu i prowadzeniu krajowej rywalizacji sportowej (bądź jej braku), wspólne podstawy pozwalają na organizowanie w ramach Federacji seminariów i rywalizacji sportowej na szczeblu międzynarodowym, wspólnych dla trenujących poszczególne odmiany Ju-Jitsu.
Na zawodach rangi międzynarodowej: Mistrzostwach Europy i Świata rozgrywane są przede wszystkim konkurencje kumite w dwóch formułach: pierwsza z nich dopuszcza stosowanie rzutów, podcięć, dźwigni oraz walkę w parterze; druga formuła rozszerza zakres możliwych do stosowania technik o uderzenia i kopnięcia. Poza ww. formami kumite rywalizacja sportowa odbywa się również w kata - formule zbliżonej do Duo System oraz praktykowanego w PAJJ Ju Jitsu Kata Parami.
Komisje Techniczne Ju-Jitsu Kobudo IMAF Europe:
- Nihon Ju-Jutsu: Etienne Van De Merlen 8 DAN (Belgia), Jose Miranda Mateo 7 DAN (Hiszpania), Igor Zaytsev 6 DAN (Litwa)
- Gendai Ju-Jutsu: Silvano Rovigatti 8 DAN (Włochy), Luis Fernando 7 DAN (Portugalia), Peter Rosendahl 6 DAN (Szwecja)

Ważne !
Biuletyn IMAFE - nr 3/2024
08.01.2025
Biuletyn IMAFE - nr 2/2024
17.07.2024
Biuletyn IMAFE - nr 1/2024
16.02.2024
08.01.2025
Biuletyn IMAFE - nr 2/2024
17.07.2024
Biuletyn IMAFE - nr 1/2024
16.02.2024
Najbliższe imprezy PL
21.03, Żagań
Kongres IMAFPL
22.03, Żagań
Mistrzostwa Polski IMAFPL
Kongres IMAFPL
22.03, Żagań
Mistrzostwa Polski IMAFPL
Najbliższe imprezy EU
?.06, Cala Montjoi, Hiszpania
IMAFE Congress
25.07-01.08, Biskupin PL
IMAFE International Summer Camp
IMAFE Congress
25.07-01.08, Biskupin PL
IMAFE International Summer Camp